Ruokavalioni ja tarina sen takana.

Tästä aiheesta on tullut paljon kysymyksiä ja monet haluavat tietää millainen minun ruokavalioni oikein on. Palataan ajassa hieman taaksepäin jotta saadaan tästä hieman mielenkiintoisempaa. Kevät 2013 olin juuri luovuttanut Miss Helsiki- kruununi Kelly Kalonjille, nykyiselle parhaalle ystävälleni ja lapseni rakastavalle kummille. Meillä on tapana herkutella ja tehdä ruokaa yhdessä jomman kumman luona. Olin tuolloin 19- vuotias enkä todellakaan välittänyt siitä mitä suuhuni laitoin, rakastin suklaata, hampurilaisia, pizzaa.. ihan kaikkea hyvää ja epäterveellistä ja niin myös söinkin, koska se ei vain yksinkertaisesti näkynyt kropassani millään tavalla. En treenannut säännöllisesti ja huomasin että mielialani heittelivät jatkuvasti, nukuin huonosti, pää oli usein kipeä enkä jaksanut keskittyä oikeastaan paljon mihinkään jos totta puhutaan.  Kuulostaako tutulta? No, tarina jatkuu..

Sitten tuli syksy 2013 ja lähdimme kuvaamaan Viidakon tähtöset 3 – tuotantokautta. Joukkueessani oli aivan ihania naisia joista yksi, Tiina Jylhä oli vanha tuttuni missi vuodeltani. Meistä tuli ohjelman kuvauksissa nopeasti todella läheisiä. Tiina sitten yksi aamu leirissä tokaisi minulle että minun pitäisi alkaa treenaamaan fitnekseen sillä kroppani oli hänen mukaansa täydellisen sille alalle. En tietenkään ollut kovin innoissani ajatuksesta, sillä heti mieleeni tulivat iso lihaksiset köriläät. En ollut siis treenannut kuntosalilla vielä ennen Tiinaa ja Tapea..

Niin siinä sitten kuitenkin kävi että heti vuoden 2014 tammikuussa istuin etureisilaitteessa Tapani Valkosen ohjastamana, ihmettelemässä että kylläpäs tuntuu mutta treenin jälkeen tuli niin hyvä olo että halusin tehdä saman uudestaan! Okei, ei nyt aivan sillä en kävellyt 3 päivään.. Minulla alkoi siis aivan uudenlainen elämä, ruokailuni menivät aivan täysin remonttiin ja oikeastaan aloitimme sillä että opettelin syömään, kyllä.. jouduin opetella syömään kunnolla, puhtaasti ja terveellisesti sillä söin niin epäsäännöllisesti ja huonosti. Tapani kirjoitteli sotkuisella lääkärin- käsialallaan minulle ruokaohjeet jotka oikeastaan sisälsivät puuroa, mehukeittoa, raejuustoa, kanaa, kalaa, lihaa, salaattia, kananmunanvalkuaisia, tomaattia, proteiinijuomaa ja puolikkaan sipulin (haha)ja kertoi että syksyllä tulen olemaan lavalla kunhan syön ja treenaan kunnolla. Niin se ei sitten aivan kuitenkaan mennyt. Juuri kisadietin alussa sain tietää odottavani Adessaa ja muistan niin tarkasti sen, että minua pelotti kertoa siitä Tapelle sillä olin tehnyt siihen mennessä niin kovan työn. Kun vihdoin sain asian kerrottua, se kuului tähän tapaan ”Mulla ei taida syksyllä olla enää näin ohut vyötärö” ja Tapen kysymys kuului että olenko lipsunut ruokaohjelmasta.. Hän alkoi nauraa kun kuuli oikean syyn ja piti minua hassuna että edes jännitin kertoa.

Treenasin koko raskausajan vaikka olo olikin kuin valaalla, söin paljon mutta terveellisesti sillä raskaus ei ole syy repsahtaa herkkuihin ja se olikin todella palkitsevaa sillä puoli vuotta synnytyksestä seisoin kesäkuussa 2015 kisalavalla Italiassa vieden viidennen sijan Wabba World Universe 2015 Bikini Fitness  kilpailussa, siinä pari kuukautta myöhemmin voitin oman sarjani Albaniassa Wabba Universe kilpailun bikinissä. Olin itsestäni kovin ylpeä sillä olin saavuttanut jotain mistä olin pitkään haaveillut.

12049193_10208308281530600_9013163559318743288_n Wabba Universe 2015, Albania Tirana

Kisavuoden, ja kahden kisadietin jälkeen olin iloinen että sain syödä taas vapaammin. Alkuvuosi 2016 menikin melkein maistellessa kaikkia niitä makuja joista olin luopunut treenauksen takia. Nykyään syön hyvin ja terveellisesti, mutta ilman stressiä siitä ettenkö voisi joskus myös herkutella. Rakastamme mieheni kanssa kokkailla ja käydä ulkona syömässä sekä nauttia välillä erilaisia juustoista joita rakastamme.

 

Esimerkki ruokavalioni joka on siis paljon vapaampi kuin kisatessani:

Aamiainen, joka silti on yleensä aina puuroa, loraus sokeritonta mehukeittoa ja raejuustoa. Lounaaksi syön esimerkiksi kanasalaattia tai muuta kevyttä.. esimerkiksi sushia jota rakastan, sen jokainen minua seurannut tietää! Välipalana marjasmoothie toimii aivan loistavasti! Salin jälkeen  vetäisen Whey 80- proteiinijuomaa ja illallisella valmistamme esimerkiksi bataattia ja jotain lihaa. Iltapalaksi sopii esimerkiksi rahka ja marjoja. Tämän kaiken lisäksi syön paljon vitamiineja jotka myöskin ovat tärkeitä. Ai niin, ja sunnuntaisin herkuttelen.. esimerkiksi Makuunin irtokarkeilla. 🙂

IMG_0424

 

Kuten huomaatte annan itselleni myös vapauksia joita ei viime vuonna ollut, olen onnellinen että olen löytäny tasapainoisen ruokavalion jonka lisäksi treenaan 5 kertaa viikossa salilla. Minulta saa kysyä kysymyksiä liittyen syömiseen, urheiluun tai oikeastaan mihin vain. Ota yhteys yhteydenottolomakkeella, myöskin ruoka sekä treeni ohjelmat teen sitä kautta! Toivoisin teidän kommentoivan tähän minulle aiheita joista haluaisitte minun kirjoittavan, toivottavasti kaikilla on tähän mennessä ollut mukava viikko ja jatketaan taas blogin parissa!  xx

-Katrie

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s